luni, 29 decembrie 2014

Prăjitură vegană cu coacăze negre („negresă”) _ free gluten

Nu cred că este o modă, un trend, acest „free gluten”, ci mai degrabă o informare ajunsă la urechile noastre, informaţie de care ar trebui să ţinem cont. Chiar dacă, din fericire, nu suferi de boala celiacă, glutenul nu este bun prieten cu digestia ta…. Simptomele pot fi foarte diferite şi greu de atribuit intoleranţei la gluten: diaree, dureri de cap, greţuri, flatulenţă, balonare,  obezitate. Glutenul este o proteină şi irită intestinul şi se găseşte în grâu, secară, orz. Cei mai muţi au intoleranţă la gluten, asta este stabilit de medici, dar această intoleranţă este uşoară şi trecătoare, doar că, odată cu trecerea timpului, aceasta se poate accentua. De reţinut: nu este o alergie, dar nici nu este confortabilă această intoleranţă, fără să mai vorbim cât poate fi de periculos pentru persoanele care au boala celiacă.
Şi, pentru că încerc să evit cerealele, în mod special grâul, foarte bogat în gluten, încerc diferite reţete de prăjituri free gluten, care, te asigur sunt mult mai sănătoase. Se găsesc diferite alte făinuri care pot înlocui grâul, dar, lipsa glutenului, deci a liantului, se simte, produsul finit fiind sfărâmicios. Pentru a „închega/ lega” un aluat se foloseşte guma de xanthan, asta mai ales la pâinea din făinuri free gluten.
Eu nu am folosit la această reţetă guma de xanthan pentru ca am dorit o prăjitură mai fragedă, cu riscul de fărâmiţare, căci, folosind xanthal, aluatul devine puţin elastic. Deci dacă doreşti, poţi folosi xanthal în cantităţile indicate pe ambalaj.

Ingrediente
1 cană făină integrală hrişcă
1 cană făină integrală orez
2 linguri praf de roşcove (carob)
1 cană fructe de pădure (proaspete/congelate)
îndulcitor vegan (eu am folosit 3 linguri sirop agave )
2-3 linguri fructoză
2 linguriţe bicarbonat de sodiu alimentar
2 căni lapte amărui (reteta aici)
(sau alt lapte vegan)
1 praf de sare roz

Pune într-un bol laptele, fructoza, făina, bicarbonatul, sarea şi praful de roşcove (de preferat în această ordine). Mixează bine cu un mixer tel până ce toate ingredientele se amestecă si obţii un aluat asemănător cu cel al checului clasic.
Tapetează o formă de copt cu puţin ulei şi răstoarnă aluatul.
Încinge cuptorul la 170 grade C şi pune la copt prăjitura. Este bine să o probezi după 40 de minute şi dacă mai este nevoie o mai ţii, dar cam 45 de minute este de ajuns.
Cât timp se răceşte, amestecă fructele de pădure (eu am folosit coacăze negre congelate) cu îndulcitorul şi ornează prăjitura.
Eu, ca să-ţi spun drept, am avut o oarecare reţinere, ştiind că fără gluten şi xanthan aluaturile sunt sfărâmicioase, dar m-am înşelat.
Am savurat cu adevărată plăcere şi dor această prăjitură, fiind prima după 4 ani de raw, şi am rămas plăcut surprinsă. Rămân la opţiunea mea pentru dulciuri raw şi cât mai simple, dar, cu ocazii speciale se poate face o prăjitură să-ţi încânţi familia şi prietenii.
Parfumul unic al roşcovelor se contopeşte perfect cu coacăzele acrişoare şi, imediat după prima întâlnire, am rămas plăcut impresionată de misterul dulce ciocolatiu pe care l-am găsit, şi, afundată în amintiri calde şi plăcute,  am regăsit „negresa” copilăriei mele.


4 comentarii:

  1. Un An Nou fericit, cu sanatate, bucurii si impliniri!
    La multi ani!

    RăspundețiȘtergere
  2. Bună seara. Poate că este tardiv acest comentariu dar...cine știe, poate vă ajută cumva...sau pe cititorii dvs. Eu, când îmi prepar ”pâine” dar și ale aluaturi, ca și agent de legare, pun tărâțe de psyllium. A funcționat întotdeauna și aluaturile nu mai sunt chiar așa sfărâmicioase. Mulțumesc pentru rețeta de prăjitură, cred că o să încerc și eu :).

    RăspundețiȘtergere