vineri, 7 octombrie 2011

dulceaţă de afine


Afinele sunt un deliciu incontestabil, indiferent sub ce formă le folosim. Chiar dacă la prima vedere nu te atrag nici prin formă, nici prin parfum, vei rămâne surprins cât de mult le pace să te răsfeţe în dulceţuri, sosuri, sucuri, prăjituri şi foarte multe altele. Dulceaţa rămâne pe primul loc în preferinţele mele, ea fiind foarte uşor de făcut, dar atât de delicioasă şi parfumată.
Azi am să-ţi povestesc cum fac eu dulceaţa de afine.
Ingrediente:
1kg afine
1kg zahăr brun
2 batoane scorţişoară
3 cuişoare
1 lămâie
1 linguriţă sare de lămâie 
 
Preparare:
Spală afinele într-o sită, la jet de apă rece fără să le ţii în apă, altfel, tot sucul se va pierde în apă.  Scurge-le de apă, apoi răstoarnă-le în cratiţa în care vei fierbe dulceaţa. Răstoarnă peste ele zahărul şi lasă-le în aşteptare 3-4 ore.
 Pune la fiert la foc mijlociu, iar când începe să fiarbă micşorează puterea focului. Adaugă scorţişoara şi cuişoarele şi  fierbe o oră la foc foarte mic (de când începe fierberea), după care închide focul şi lasă de fiert pentru a doua zi. Aşa cum spuneam şi la gemul de caise , eu fierb gemurile şi dulceţurile două zile la rând câte o oră, o oră şi jumătate la fiecare fierbere, în funcţie de fruct, de cât suc are fructul.
A doua zi pune din nou la fiert dulceaţa cam o oră, dar este bine să probezi dacă s-a închegat siropul făcând testul picăturii (o picătură de sirop scursă într-un pahar cu apă rece trebuie să rămână rotunjoară fără să se topească). 
După jumătate de oră, adaugă sucul de lămâie, dar şi cojile de lămâie, iar după încă jumătate de oră,  dacă dulceaţa a trecut testul picăturii, poţi să răsfiri în dulceaţă şi sarea de lămâie. De fapt, lămâia şi sarea de lămâie ajută dulceaţa să nu se zaharisească. După de închizi focul, scoate cojile de lămâie şi lasă la răcit până a doua zi acoperind gura cratiţei cu un prosop umed. Următoarea zi, umple borcanele, aşează-le un capac din celofan sau folie alimentară (2 straturi) şi închide cu capace.
 Aşează în cămara cu bunătăţi borcanele, plimbă cu duioşie palmele peste obrajii lor, căci la iarnă, când viscolul îţi va da târcoale pe la geam, vei fi fericit că vara nu a plecat de la tine, căci parfum de afine proaspăt culese îţi vor umple nările şi mărgeluţe jucăuşe se vor împrăştia pe o clătită aburindă.

10 comentarii:

  1. ...si ce parfum!

    Un weekend cat mai placut,

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte, foarte buna aceasta dulceata!
    Te pup!!
    desi nu am putut lasa coment,te-am urmarit cu mare interes...

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce-as vrea si eu! Mi s-a facut pofta instant! :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Alynusa,
    Si mie mi s-a inatamplat de multe ori in ceea ce privesc comentariile.
    Pupici si un weekend cat mai placut si insorit!

    RăspundețiȘtergere
  5. Miha,
    Se mai gasec pe piata afine, cel putin eu am gasit si mi-am facut provizii si la congelator pentru inghetata.... abia astept clipa!

    RăspundețiȘtergere
  6. si eu am facut pentru iarna dar am dat iama la borcane si scade numarul borcanelor vertiginos!

    RăspundețiȘtergere
  7. Mandala, "pune" cateva borcane undeva unde sa uiti de ele pana macar de Craciun si ai sa vezi ce bucurie atunci cand se va descoperi comoara!

    RăspundețiȘtergere
  8. Si uite asa m-ai innebunit de la titlu.. Imi place tare tare mult, numai ca nu am pus anul asta;((( asa ca o sa te invidiez maxim si o sa-mi cumpar de la magazin ;)

    RăspundețiȘtergere
  9. Antonina,
    Mai ai timp si la anul, sau poate ai noroc sa mai gasesti pe piata.
    cu drag,

    RăspundețiȘtergere