marți, 26 aprilie 2011

plăcintă cu urdă


Intr-una din zile, când îmi plimbam paşii în piaţă, am intrat, mai mult din curiozitate, în halele cu lapte şi brânzeturi, şi am găsit într-o vitrină urdă din brânză de oi. Ce mult îmi place urda!
Şi atunci îmi veni ideea să fac o plăcintă ca aperitiv la o masă de duminică, dar o reţetă simplă căci aşa se cuvenea la o brânză atât de bună. Aluatul l-am făcut simplu, fără prea multe ingrediente, tocmai pentru a păstra întreg gustul urdei, moale, cu un miros uşor, şi cu textură untoasă. Ce mai, o minunăţie.

Ingrediente:
            aluatul l-am frământat la maşina de pâine, lucru ce mi-a înjumătăţit munca (ingredientele le-am pus în ordine în cuva):
-          350ml apă călduţă
-          3 linguri ulei
-          1 linguriţă rasă sare grunjoasă
-          200gr făină albă (de cozonac)
-          500gr făină integrală (eu o cumpăr de la o moară şi o las aşa cu tărâţe)
-          2 linguriţe zahăr
-          2 linguriţe rase drojdie uscată
-          3 linguriţe seminţe de in
-          3 linguriţe seminţe de susan
Umplutura:
-          700gr. urdă din brânză de oi
-          4-5 fire ceapă verde
-          1 legătură mărar
-          4 ouă
-          100 ml smântână
-          2 linguri griş
-          sare grunjoasă
-          piper negru măcinat
-          3-4 linguri linguriţe chimion (opţional)

Preparare:
Pentru început trebuie să faci aluatul, deci pui ingredientele în aparatul de făcut pâine în ordinea pe care ţi-am spus-o, iar dacă nu ai, atunci va trebui să frămânţi la mână. 
După ce ai frământat aluatul cal ½ oră, îl pui la crescut acoperit cu un prosop şi pus la căldură medie.
Cât aluatul stă să se umfle precum un curcan în pene, pregăteşti umplutura:
Răstoarnă într-un castron urda pe care este bine s-o mărunţeşti cu o spatulă. Curăţă ceapa verde de firele de rădăcină şi frunzele veştede, spală în jet de apă rece ceapa şi mărarul, pe care le toci şi le răstorni peste urdă. Tot în castronul cu brânza răstoarnă ouăle, grişul, smântâna sarea şi piperul.
Dacă îţi place, poţi să adaugi şi nişte seminţe chimion, după care amesteci bine toate ingredientele.
Vezi să se încorporeze bine toate, iar umplutura trebuie să fie destul de groasă şi nu trebuie să curgă. Dacă totuşi, este puţin mai zemoasă din cauza brânzei, atunci mai adaugă puţin griş, dar nu mai mult de 2 linguri.
 Pregăteşte o planşetă de lucru pentru aluat.
Întinzi aluatul în foi subţiri de 3-4 mm şi tai pătrate ca latura cam de 6-7 cm şi pui cu linguriţa din umplutură.
 Îndoi pe diagonală aluatul ca să-ţi rezulte un triunghi.
Separat, baţi un ou cu 2 linguriţe apă sau lapte, ungi plăcintele şi presari (opţional) seminţe de chimion.
Ungi cu ulei o tavă şi o tapetezi cu griş, după care aşezi plăcintele.
Pregăteşti înainte cuptorul, şi îl încingi la 170°C, după care pui la copt plăcintele cam 35-40 minute.
Mie mi-a rămas mai multă urdă şi atunci am pus într-o tavă aluatul ca pentru o tartă, am răsturnat umplutura, am aşezat bride din aluat şi am uns totul cu ou.

Am copt tarta cam 45 minute la 160°C (mediu spre mic la gaze.
Nu ştiu dacă îţi place atât de mult urda precum mie, dar când vei gusta din plăcintă, te vei îndrăgosti de ea fără tăgadă, căci întâlnirea cu ea îţi va deschide porţile unui câmp deschis  plin cu maci şi cu parfum de iarbă proaspăt tunsă. Priveşte cu atenţie căci vei zări tremurul diafan al unor flori de măcieş ce încă nu şi-au deschis privirea către soare şi vei auzi în depărtare strigătele jucăuşe ale unor iezi alergând spre iazul ce se tolăneşte la soare parcă obosit. O ce minunate sunt vacanţele cu dimineţi târzii şi miros de cafea proaspăt râşnită!

11 comentarii:

  1. Merhaba, bu ne guzel blog boyle. Hi, What a nice blog :)I will follow you.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ar fi buna o bucatica dupa atatea bunaciuni.
    O idee minunata cu tarta la care am salivat abundent !

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma che meraviglia!Dev'essere di un buono! Un abbraccio e buonissima giornata

    RăspundețiȘtergere
  4. @Bolat

    Thanks for your visit and appreciation. And you have an interesting blog and beautiful.
    Good day.

    RăspundețiȘtergere
  5. @Mandala, iti multumesc, este o placinta foarte buna si te invit cu placere la o felie.

    @Marifra 79
    Grazie, è una torta molto buona e vi invitano a una fetta.

    @Bolat
    Thanks for visiting, but you have a very interesting blog.

    RăspundețiȘtergere
  6. Recunosc eu nu sant un fan urda dar modul cum ai prezentat-o ma face sa ma-mi schimb ideea ....Eu aici oricum o folosesc de nevoie (nu se gaseste branza de vaci )dar cine stie poate ca ma voi indragosti de ricotta !
    Te pup si pe curand!!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. @Petronela
    Placinta cu multa ceapa verde si marar iti va place te asigur.
    O zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  8. Plin de bunatati, cat am lipsit...Super.

    RăspundețiȘtergere
  9. Adoro torta de ricota!
    Ficou fantástica!
    Beijinhos

    RăspundețiȘtergere
  10. arata grozav si in mod sigur este foarte buna !n u stiu ct te-ai uitat pe blogul meu,dardaca te uiti la retetele vegetariene (in majoritate sunt lacto-ovo,pentru ca macar parmezan adaug) cred ca sunt cateva care nu te vor dezamagi dca le incerci.vorba mea e pupu-te !

    RăspundețiȘtergere