duminică, 17 aprilie 2011

vegan_ghebe prăjite cu cartofi

Pentru că mai am destule ghebe în butoiul în care le-am pus la conservat,  mai arunc din când în când în tigaie câteva, mai ales atunci când sunt în grabă şi nu am timp prea mult de gătit.
Când vara îşi face apariţia cu toată splendoarea de legume şi fructe prinse în trena sa, ghebele nu mai mă ispitesc, deci până atunci trebuie să le consum.
Zilele trecute am avut destul de mult de lucru şi prin bucătărie am trecut doar în fugă, numai că vineri a trebuit să încropesc ceva repede, şi iată ce mi-a ieşit:

Număr porţii: 4
Timp de preparare: 15-20 minute
Timp de gătire: 30 minute
Dificultate:  foarte uşor
Categorie: de gătit foarte uşor

Ingrediente:
½ kg ciuperci (pot fi orice fel de ciuperci, chiar şi congelate)
1 ceapă mijlocie
4-5 căţei de usturoi
5-6 cartofi mijlocii
4-5 linguri ulei pentru prăjit]
1 foaie de dafin
cimbru
tarhon
paprică dulce

Preparare:
Dacă foloseşti ciuperci congelate vezi să le decongelezi din timp; eu am folosit ghebe conservate în butoi la sare, motiv pentru care le-am pus la desărare în apă puţin călduţă, dar nu înainte de a le spăla în mai multe ape. Le-am lăsat să se scurgă bine într-o strecurătoare.
Cât timp stau ciupercile la scurs, pregăteşte restul : curăţă de coajă ceapa uscată şi usturoiul. Pune într-o cratiţă puţin ulei în care răstorni ceapa şi usturoiul. Separat, poţi să mai scurtezi de tulpini ciupercile mai lungi; eu  le las aproape întregi căci îmi plac, în acest caz, întregi, dar să  nu depăşească 4cm cel mult. Le răstorni şi pe acestea în cratiţă peste ceapa şi usturoiul care s-au înmuiat puţin.

 Curăţă cartofii de coajă şi-i spală într-un jet de apă rece, îi tai în cuburi cât de mari îţi plac, şi după 10 minute îi răstorni peste ciuperci. Condimentezi cu cimbru, tarhon, paprică, dafin, piper _dacă vrei_ şi sare dacă este cazul.
Amesteci bine, acoperi cu un capac şi laşi până ce cartofii se înmoaie de dragoste în faţa ghebelor uşor bronzate. Nu te sfii să le mai amesteci din când în când, şi poţi gusta să vezi dacă mai este nevoie  ceva sare.





Poţi pregăti o mămăliguţă şi un mujdei de usturoi, dacă îţi place, şi-ţi garantez că  vor însoţi bucuroase acest alai gălăgios stârnit în farfurie. Sau dacă iubeşti mai mult gogoşarii roşii de sfială poţi să-i aşezi alături de o felie de pepene murat şi vei vedea că  vor fi buni prieteni.
Priveşte cu coada ochiului pe geam şi vei zări un fir de verde ce se întinde firav pe pervaz. Nu este umbra cireşului încă adormit, este urma dorinţei tale de verde, care în curând îţi va invada grădina cu parfum proaspăt de rouă scuturată de pe aripile unui piţigoi gălăgios şi arţăgos.

2 comentarii:

  1. Fericita esti ca ai ghebe...si mai ales un butoi,te invidiez aici nu se gasesc...Stii pare ciudat dar cat de mult imi lipsesc lucrurile ba nale(varza murata,pepenele murat ,ghebele...etc)
    Iti doresc o saptamana usoara ca asta-i de foc pentru orice gospodina!
    Te pup si pe curand!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. @Petronela
    Imi pare nespus de rau ca duci dorul unor bunatati romanesti, dar, cand vii prin Romania, te astept cu drag la casuta mea de vacanta sa gustarim din ghebe (mai ales toamna cand apar in padure).
    Si eu te pup, si-ti urez spor la toate ce ti-ai pus in gand sa fauresti!
    Pe curand!

    RăspundețiȘtergere