duminică, 29 mai 2011

vegan_ paté vegetal

Am momente când imaginaţia îmi stă pe un gol (precum avioanele în zbor când dau de goluri de aer) şi mă cam blochez, nu reuşesc să găsesc un meniu, oricât de simplu ar fi. Dar mai greu este acel „ceva” de dimineaţă sau de seară. La noi nu se mai mănâncă de câţiva ani buni preparate, nici pe vremea când eu mâncam carne, iar Paul, care mănâncă şi acum ceva carne, refuză şi el aşa ceva. Deci este o adevărată aventură şi provocare să găsesc meniuri de seară şi mic dejun.
Mie îmi place foarte mult pateul vegetal, dar când am citit mai atentă la componenţă, recunosc, m-am îngrozit, şi am preferat să găsesc o reţetă (şi de ce nu chiar mai multe) de pateuri  vegetale făcute în casă. Iată o variantă făcută de mine zilele trecute:
Ingredinete:

250 gr. năut
½ kg ciuperci
3 morcovi
3 cepe uscate mijlocii
2 cartofi medii
1 căpăţână usturoi
50 ml ulei de măsline
5 fire usturoi verde
5 fire ceapă verde
200 gr unt de cacao
piper negru măcinat
cimbru
2 frunze dafin
sare grunjoasă

Preparare:
Cu o seară înainte, spală năutul şi-l pune la înmuiat precum fasolea boabe.
A doua zi, când te-ai hotărât să intri în bucătărie, pune năutul la fiert împreună cu dafinul şi puţin cimbru. Sărează după gust.
Năutul fierbe destul de greu, dar ţinând cont că ai destule de făcut între timp, poţi să-l fierbi într-o oală normală, iar dacă te îngrijorează căldura din bucătărie, atunci poţi să apelezi la o oala cu fierbere prin presiune.
Spală ciupercile,  le curăţă şi taie-le în felii indiferent de mărime. Într-o cratiţă mai mare (cam 5 litri), pune  uleiul la încălzit pe foc, apoi răstoarnă ciupercile peste care aşezi un capac. În timp ce se înmoaie ciupercile, curăţă restul de legume (mai puţin cartofii), spală-le în jet de apă rece, le mărunţeşti puţin şi le adaugi în tigaia cu ciuperci.
Laşi la înmuiat cam 10 minute la foc potrivit şi acoperit cu un capac, după care, cureţi cartofii, îi speli şi tai cuburi sau felii pe care îi răstorni în tigaie. Amesteci şi mai laşi acoperit 10 minute până se înmoaie şi cartofii.
După ce s-au făcut şi cartofii,  închide focul şi lasă la răcit. Dacă a fiert năutul, scurge-l de apă şi lasă-l şi pe el la răcit.
Când s-au răcit toate acestea, pune şi le toacă mărunt la maşina de tocat (sita foarte fină) sau la blender. Eu am folosit varianta blender, mi se pare mai plăcut de folosit blenderul, şi îmi pare că iese mai fin.
Toacă bine şi adaugă în final untul şi mai mixează până se încorporează bine totul. Dacă este uscată poţi pune puţină apă in care au fiert legumele

Răstoarnă totul într-un castron (îţi iese o cantitate considerabilă) şi mai completează cu condimente şi sare, dacă este cazul. Pentru că a ieşit destul de mult, am împărţit cantitatea în două, o jumătate am păstrat-o pentru consum, iar cealaltă jumătate am pus-o într-o cutie  de congelare pe care am pus-o la păstrare la congelator.
Să nu te sperii dacă este puţin mai moale compoziţia, dar după o seară petrecută la frigider, se va întări şi va avea consistenţă de pateu.

Cât de plăcută poate fi surpriza să întâlneşti pe cărările gustative prietenii desăvârşite, amestecuri de verde şi năut, texturi combinate ce-mi aduc aminte de un răsărit de soare liniştit cu adieri de vânt dulce de cais.


10 comentarii:

  1. Cred ca e foarte bun!
    arata foarte bine!
    Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  2. Sa stii ca inlocuieste cu brio pe cel vegetal din magazin, este mai bun, stii ce pui in componenta.
    Pupici, si o saptamana cat mai buna!

    RăspundețiȘtergere
  3. Noi santem tare carnivori,acum mai putin cu caldurile astea...dar un pic as gusta si eu,caci nu are cum sa fie rau...
    Te pup si -ti urez o saptamana asa cum ti-o doresti!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Chiar carnivor fiind, in zilele toride, poti incerca usor, daca nu ai timp, te invit la mine la o gustarica!
    pupici, si o saptamana minunata!

    RăspundețiȘtergere
  5. Asa cum spuneai, retete pentru masa de dimineata sunt mai putine...Gata, am notat ingredientele si fug la piata!

    RăspundețiȘtergere
  6. @Florentina
    Mult succes! Ai sa vezi ca este un pate foarte gustos!

    RăspundețiȘtergere
  7. Gustos , spuneai? Putin zis...Am retinut de la tine faza cu zeama, am avut rabdare sa se scurga bine si cand am adaugat untul am mai pus, asa de la mine o legatura (nu prea mare)de tarhon proaspat...Pateul meu are in componenta ceva mai mult naut si ceva mai putine ciuperci(nu am gasit din cele proaspete).Data viitoare voi da cuvantul si ciupercutelor!
    Multumesc, Gratiela....fii binecuvantata!

    RăspundețiȘtergere
  8. Tarhonul este minunat. Eu nu aveam la acea vreme tahon verde. Imi place pana la disperare tarhonul, si-l folosesc aproape la orice: supe, ciorbe, mancaruri.

    RăspundețiȘtergere
  9. Unt de cacao???? Am inteles bine?)) Te rog spune mi daca da sau nu, vreau si eu sa fac reteta asta, imi plac mult paterurile si vreau sa scot carnea din alimentatie:) Merci PUPICI

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, este unt de cacao, dar poate fi inlocuit cu ulei de cocos care este mai usor de procurat. Totusi, cel de cacao ii confera un gust aparte. Si eu ador pateurile.

      Ștergere