luni, 22 august 2011

Vegan_pizza cu ciuperci si dovlecei

 
Îţi place pizza?!
Nu ştiu pe cineva din cunoscuţii mei să spună că nu le place pizza. Ei bine, pentru mine este o adevărată desfătare, iar în ziua când prepar pizza, nu  mai mănânc altceva. Îmi aduc aminte de o mică vacanţă petrecută la Viena, şi prin plimbările noastre am intrat într-o pizzărie (cu italieni veritabili) şi care cunoşteau destul de bine limba română (se pare ca aveau mulţi români ca şi clienţi) , şi care ne-au spus puţin supăraţi că americanii au stricat ceea ce aveau  ei de preţ, pizza, şi au „americanizat-o”. Mi-au spus că pizza se poate face cu aproape cu tot ce-ţi „trăsneşte” imaginaţia (aveau şi pizza cu cartofi! Ca pentru austrieci!), dar să nu stricăm pizza cu ketchup!!!
 Am reţinut şi încerc să respect regula lor de aur şi ordinea în care se pun ingredientele.

Ingrediente (pentru o tavă mare de aragaz):
            Aluatul mie îmi place puţin crocant, dar şi sfărâmicios - fraged:
350gr făină (200gr.făină neagră + 150 gr, făină 600)
½ cub de drojdie proaspătă
1 linguriţă zahăr brun
un praf de sare grunjoasă
200ml apă
20ml ulei
            Umplutura:
1 dovlecel mediu
250 gr. ciuperci
1 ardei gras
1 ardei iute (de preferat roşu de Cayenne, este mai parfumat)
3 căţei de usturoi românesc (vai ce mult îmi place să spun asta: este cel mai bun usturoi din lume!!!)
2 castraveţi mijlocii (cu puţine seminţe)
4 roşii coapte
500 gr.tofu
50gr. măsline
2-3 linguri ulei de măsline
oregano
busuioc (mie îmi place cu puţin busuioc)

Preparare:
Un lucru foarte important este aluatul , el trebuind să fie puţin crocant, dar fraged în acelaşi timp şi nicidecum un  duşman al dinţilor!  Şi să ţii minte: el este suportul pentru umplutură şi trebuie să fie un blat subţire.
Începe să prepari un aluat asemănător cu pâinea. Fărâmiţează drojdia într-un castronel şi presară deasupra lui o linguriţă de zahăr. Amestecă bine şi ai să vezi că nu după mult timp drojdia se va lichefia şi nu va mai fi nevoie să pui apă . Amestecă cele doua feluri de făină, cu o spatulă din lemn fă pe mijlocul făinei o gropiţă şi răstoarnă drojdia lichefiată. Presară peste drojdie câteva fire de făină şi acoperă vasul. Încălzeşte apa puţin (să aibă max. 40°C) şi după ce a drojdia a crescut, răstoarnă apa încălzită uşor. Începe să frămânţi uşor până ce făina a fost încorporată bine, apoi adaugă puţin câte puţin uleiul şi frământă cam 10 minute. Eu nu am răbdare şi frământ un timp destul de scurt, dar totdeauna mi-a crescut bine aluatul. Spre sfârşit adaugă şi sarea. Este bine să pui sarea la sfârşit pentru că ea nu prea se împacă cu drojdia. Mai ai o opţiune: maşina de pâine, pune maşina la programul de frământare şi las-o pe ea să facă această muncă (eu aşa fac în cele mai multe cazuri!) Dacă foloseşti programul de frământare este bine să aşezi ingredientele în cuvă în ordinea cerută în cartea maşinii de pâine. Eu aşa fac aluatul la maşina de pâine 

Aluatul trebuie să aibă consistenţa destul de vârtoasă, să fie ca o  minge elastică şi nu moale. Presară puţină făină atunci când ai terminat de frământat şi lasă la crescut, în timp ce pregăteşti umplutura.
Pune pe un gril încins felii de dovlecei tăiaţi pe lung  şi frige-i  puţin. După ce s-au fript, taie în cubuleţe mici, sărează puţin, apoi lasă la răcit.  Intr-o tigaie pune la înmuiat ciupercile tăiate felii cu 1 lingură de ulei şi puţină sare. Curăţă ardeiul iute de cotor şi seminţe, taie-l în rondele şi-l adaugă la ciuperci împreună cu usturoiul curăţat şi tăiat felii. Lasă pe foc 5-6 minute după care lasă la răcit.
Curăţă ardeiul gras  de cotor şi seminţe, taie-l  în patru părţi dea lungul, apoi în fâşii de 4-5 mm.
Curăţă castraveţii de coajă şi-i taie felii de 3-4mm grosime.
Pregăteşte tava pentru copt, unge-o cu puţin ulei şi tapetează cu griş.
Pe o planşetă presară puţină făină şi întinde din aluat o foaie de 6-7mm grosime, nu mai mult. Dacă îţi rămâne aluat atunci poţi face un corn sau o chiflă.
Întinde aluatul în tavă, taie marginile mai mari apoi unge cu puţin ulei de măsline.
Spală roşiile şi taie 2 roşii în cuburi mici pe care pe presari peste aluat ca prim strat. Sărează şi piperează după gust. Rupe în bucăţi frunze de busuioc (asta am învăţat de la Petronela şi mi-a plăcut foarte mult! Ce parfum minunat vor avea mâinile tale, vei vedea!)

Presară pe toată suprafaţa cubuleţele de dovlecei, ciupercile, ardeiul gras, castraveţii şi măslinele. Rade caşcavalul pe ochiurile mari ale răzătoarei şi împrăştie pe toată suprafaţa.

Din celelalte 2 roşii rămase taie rondele subţiri şi le aşează  ca ultim strat pun peste tofu pentru că nu vreau să se rumenească brânza). Presară oregano peste toată umplutura.
Încinge cuptorul la 180°C (mediu pe gaze) şi coace pizza cam 30-35 minute, dar este bine să faci testul scobitorii.
Când scoţi din cuptor aluatul este puţin strâns faţă de marginile tăvii şi puţin rumenit. Dacă foloseşti cuptorul electric este bine să coci cu grilul de jos şi nici cu convecţie pentru a nu se rumeni  branza prea tare, doar puţin rondelele de roşii de deasupra. 
O pizza reuşită, cel puţin din punctul meu de vedere, nu trebuie să fie uscată, dar nici aluatul să fie lipicios de prea mult sos.

Ei, ce zici?
Nu-i aşa că este o surpriză totul?
Aluatul, ei bine, aluatul este fin şi crocant, şi parcă se topeşte alături de roşiile zemoase, şi cu siguranţă pişcătura aceea şăgalnică este ardeiul iute ce te atenţionează de plăcuta şi parfumata sa prezenţă. Dar, stai, nu ai terminat! Ţi-ai încurcat furculiţa în fire grăsuţe şi jucăuşe de branza ce parcă vrea să plece tot odată de pe felia cu bunătăţi, încolătăcindu-şi cu duioşie mustăţile  prelungi în jurul ciupercilor alunecoase.  Aşa simfonie de gusturi şi miresme nu ai mai întâlnit şi cu siguranţă că azi ai găsit un colţ de grădină în micuţa felie din farfurie


4 comentarii:

  1. Ce nebunieeee!!!!salivez aici!
    arata superrr!!!!!
    Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  2. Draga mea Gratziela tare buna pizza ta!!!Dar eu n-am mai auzit de castraveti la pizza.Despre povestea cu "ketchup-ul"este FOARTE adevarata....eu fac un sos de rosii rapid in care pun usturoi,ardei iute.origano si un fir de sare si-l pun peste aluat,apoi asez legumele...
    Ma intorc si zic ca-mi place foarte mult pizza cu legume.Felicitari ca ai postat-o,mie nu mi-a trecut prin cap...
    Te-am pupat si-ti doresc o zi minunata|!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc Alynusa!
    Te invit la o felie si o vorba.
    Pupici,

    RăspundețiȘtergere
  4. Petronela,
    Draga mea, ai dreptate, chestia cu castravetii mi-a venit pe moment si mi-am zis ca merge incercat. Cand dai de ei n felia de pizza, ai o adevata surpriza, sunt racorosi si cu miros de izvor pur de munte!
    In general si eu fac acel sos de rosii simplu (care este delicios!), dar am preferat sa pun felii de rosii,
    pupici,

    RăspundețiȘtergere