joi, 24 martie 2011

Vegan_ ardei umpluti

Deşi nu am păşit în vară,  m-am gândit la un prânz  cu mirosuri de grădină proaspăt udată de o tumultoasă ploaie de vară, când mirosul de fân proaspăt cosit îţi umple spaţiul şi te îmbie la o plimbare.
Am făcut piaţa cu gândul la cele ce voi pune azi pe masă, şi, în gândul meu, îmi şi făceam planul de bătaie. Ardei umpluţi şi pe lângă ei câteva porţii de dovlecei aveau să-mi întregească dorul de arşiţa verii care îmi pare atât de îndepărtată.

Ingrediente
11 ardei mijlocii
2 dovlecei mici
3 morcovi
1 ţelină mijlocie
1 păstârnac
2- 3 cepe mijlocii
 4 cartofi mijlocii
1 cană (250 ml.) orez
cimbru
tarhon
3 linguriţe seminţe de in
3 linguriţe seminţe de susan
1 linguriţă rasă piper negru măcinat
1 lingură pastă ardei
3 linguri pastă roşii
50- 70gr. miez de nucă măcinată
3-4 linguri  stafide
(4 ouă_opţional)

Preparare:
Pentru început, curăţă de coajă ceapa, morcovii, ţelina, păstârnacul şi cartofii, spală-i într-un jet de apă rece fără să  laşi legumele în apă.
 După ce ai spălat legumele, mărunţeşte-le (eu le dau prin răzătoarea cu ochiuri mari_ este mai uşor aşa).
Încinge puţin ulei într-o cratiţă destul de mare, cam 5litri, şi răstoarnă  legumele să se înmoaie.
Pentru un gust plin de mister adaugă seminţele de in şi susan, condimentează cu cimbru, tarhon, busuioc, piper şi sare grunjoasă. Pune capacul şi lasă să se înăbuşe cam 10-15 minute, dar trebuie să mai amesteci puţin, se poate prinde mai ales dacă ai pus puţin ulei. 
Pregăteşte acum orezul: spală în multe ape  până ce apa rămâne curată. Eu spăl într-o sită sub jet de apă rece. După ce a trecut sfertul de oră de când legumele se rotesc în dans frenetic în tigaie, răstoarnă orezul peste ele.
Ai văzut ce culoare minunată au toate ce cu grijă le-ai pus pe foc?! Dar, să nu-ţi mai spun de ce  miros îmbietor se plimbă obraznic pe la nasul tău, dându-ţi ghes să guşti cu mare plăcere din legume. Poţi s-o faci căci trebuie să verifici dacă mai trebuie să adaugi de gust şi fandoseală, sare, piper sau alte condimente ce ţie îţi plac, poate puţină paprică dulce?! Poţi pune fără grijă, nu-i va schimba gustul, poate puţin culoarea, dându-i cu puţină pudră arămie.
Şi după ce mai ţii cam 15 minute cratiţa cu cele minunate pe un foc puţin domol, să adaugi pasta de tomate şi cea de ardei (eu le aveam în cămara mea de iarnă). Amestecă bine şi după 5 minute închide focul. Pune toată compoziţia la răcit.
Stai, nu te aşeza pe scaun! Mai de lucru! Cel mai bine, cât timp se răcesc legumele, să te ocupi de ardei. Le tai capacele, îi cureţi la interior de seminţe şi cotor, tai restul de cotor de la capac, după care speli bine ardeii  la interior şi exterior, la fel şi capacele. Le pui la scurs cu gura în jos.
Dacă legumele s-au răcit, pune miezul de nucă mărunţit, stafidele şi puţină verdeaţă tocată mărunt – frunze de pătrunjel şi mărar. Să nu uiţi să mai pui sare grunjoasă atât cât simţi nevoia şi-ţi place.
Dacă vrei poţi adăuga nişte ouă- asta dacă nu eşti vegan.  Oăle sunt opţionale şi să ştii că, dacă eşti vegan, compoziţia se leagă şi fără ouă. Ele sunt mai mult de moft, iar eu pot renunţa fără probleme la ele. Deci, decizia îţi aparţine.
Amestecă bine compoziţia, să se contopească toate şi să-ţi aducă în dar parfumuri irezistibile.
 Şi-acum pregăteşte cratiţa în care vei fierbe ardeii. Pune în cratiţă 2-3 linguriţe de paprică dulce, piper boabe roşu şi negru, 1 linguriţă de boabe de muştar, frunze de busuioc, cimbru, tarhon şi sare grunjoasă.
Umple cam ¾ ardeii şi pune-le la fiecare capace. Nu trebuie să umpli ardeii căci orezul se va umfla şi ar sparge ardeii.
După ce ai umplut cratiţa, pune apă cu grijă ca să nu se desprindă capacele de pe ardei. Dar să nu uiţi să pui puţină pastă de roşii. Nu pune prea multă deoarece v-a acoperi gustul dulce al legumelor şi este păcat.
 Pune la fiert la foc puţin spre iute, dar urmăreşte, atunci când începe să fiarbă, dă focul la mic, şi poţi chiar să pui cratiţa pe un ochi mic sau mijlociu. Nu fierbe niciun fel de mâncare la foc iute.
Mie îmi place să-i fierb la foc foarte mic câteva ore bune (5-6 ore).
Şi pentru că mi-a rămas umplutură,  am umplut doi dovlecei pe care i-am spălat, i-am tăiat în două transversal, am curăţat miezul şi i-am umplut.
 Miezul de dovlecei l-am tocat cu cuţitul şi l-am aşezat la fundul unei crăticioare. Am pregătit restul pentru sos: pastă de roşii, cimbru, tarhon, busuioc, boabe de pier.
 Umple cu apă , pune capacul, şi la fiert cu ei! Nu-i nicio problemă dacă apa nu cuprinde complet ardeii. În moment ce pui capacul ei vor fi învăluiţi în aburi şi vor fierbe. Dar dacă eşti nerăbdător, să ştii că poţi gusta un dovlecel după ceva timp de fierbere. Nu cred că pot fi multe mirosuri care să-ţi umple bucătăria şi să-ti creeze o stare de foame şi poftă continuă.
Ştiu cât de bun poate fi ceva ce ai gustat pe furiş, de parcă erai la borcanele de dulceaţă ale bunicii!
Nimic nu se compară cu degustatul, aşa fierbinte şi aburind, când foamea parcă ne dă târcoale, chiar dacă nu este ora sa de vizită.
 Şi, când te vei aşeza la masă împreună cu cei dragi, cu ardeii aburinzi în faţă, să ştii că ai cucerit  inima celor din jur.
Mirosul verii ce va să vină parcă a invadat bucătăria. Deschizi geamul şi glasul piţigoiului ce se leagănă obraznic pe o ramură de zarzăr încă neânverzit îţi aduce aminte că abia începi să-ţi laşi cojoacele în cui. Dar nu regreţi, vara este stăpână în farfuria ta, şi oricât ar striga neobrăzat piţigoiul, te înfrupţi din ceea ce cu trudă şi răbdare ai gătit. Mirosul ardeiului plesnit de atâta bunătate îţi invadează obraznic nările, iar gustul  umpluturii te duce cu gândul la o vacanţă în torida vară pe meleaguri nu prea îndepărtate, unde piţigoiul este doar musafir de-o vară.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu